Kilpailuihin valmistautuminen

Kisoihin valmistautuminen – mitä, miksi, milloin, miten?

Lappeenrannan Urheilu-Miehillä on ilahduttavan iso joukko junioriurheilijoita, jotka ovat innokkaita kisaajia! Seuraavaan tekstiin olen kasannut vinkkejä, joista varsinkin aloittelevat kisaajat ja heidän vanhempansa voivat saada hyödyllistä tietoa kuinka kisoihin valmistaudutaan ja kuinka kisapaikalla kannattaa toimia. Virallisiin kilpailuihin osallistuakseen tarvitaan lisenssi, jonka seura on ostanut urheilijoilleen kun harjoittelumaksu on maksettu.

Ilmoittautuminen ja maksut

LUM järjestää ympäri vuoden omia kisoja (kesällä viikkokisat Kimpisessä, talvella kuukausikisat Urheilutalon juoksusuoralla, keväällä seuramaastot Kimpisen pururadalla), joihin ilmoittaudutaan pääsääntöisesti paikanpäällä noin 30-60 minuuttia ennen kisojen alkua. Nämä kisat ovat seuran jäsenille ilmaisia.

Lisäksi on runsaasti mahdollisuuksia kilpailla ympäri vuoden eri puolilla Suomea! Kannattaa painaa internet-osoite www.kilpailukalenteri.fi mieleen, sillä sinne on kasattu laajat tiedot eri kilpailuista ja yleensä myös ilmoittautuminen kisoihin tehdään edellä mainitun nettisivuston kautta. Kilpailuissa on aina olemassa viimeinen ilmoittautumispäivä, joten olethan huolellinen että teet ilmoittautumisesi ajoissa! Virallisen ilmoittautumisen lisäksi olisi hyvä laittaa myös viestiä nuorisopäällikölle (Eeva-Liisa, yhteystiedot löytyvät artikkelin lopusta), jotta tiedän kuka missäkin päin Suomea milloinkin kisaa. Kilpailumaksut jokainen hoitaa itse. Poikkeuksena pm-maantiejuoksut, pm-maastot, henkilökohtaiset pm-kisat, pm-viestit ja Vattenfall-seuracup joiden osallistumiset maksaa seura.

Kilpailuun valmistautuminen

Varsinkin kesäaika on täynnä kisoja ja treenit pyörivät normaalisti (poikkeuksista tiedottaa ryhmän ohjaaja ja/tai nuorisopäällikkö erikseen). Junnut eivät mitään sen ihmeempiä etukäteisvalmisteluja ennen kisoja tarvitse. Kunnon yöunista huolehtiminen, oikeanlainen ja riittävä ravinto ja riittävä lepo tulisi kuulua automaattisesti jokaisen elämään, ja se riittää! Kisoja edeltävänä päivänä ei kannata kuitenkaan tehdä mitään normaalista poikkeavaa kovempaa treeniä. Jos tuntuu, että jonkinlaista valmistavaa treeniä tarvitsee, se kannattaa tehdä pari päivää ennen kisoja.

Ihan viimeistään kisoja edeltävänä päivänä kannattaa varmistaa ja tutkia tarkkaan kilpailujen aikataulut sekä kilpailuohjeet, jotka myös yleensä löytyvät kisasivuilta internetistä. Jos kyseessä on isot kisat, päivät voivat venyä pitkäksi ja sitä varten on hyvä tietää jo hyvissä ajoin, missä vaiheessa päivää omat laji on. Niiden välillä saattaa olla montakin tuntia, mutta toisaalta saattaa myös olla niin että omat lajit ovatkin tunnin sisään.

Valmistautuminen kilpailuaamuna

Toivottavasti olet nukkunut hyvin ja riittävästi edellisenä yönä! Tärkein ateriasi on hyvä aamupala. Aamupalalla voisi olla esimerkiksi puuroa, leipää, rahkaa, jugurttia, hedelmää, marjoja… Juothan myös riittävästi! Kisapaikalle kannattaa myös pakata eväitä mukaan. Hyviä eväitä ovat esimerkiksi leivät, hedelmät, pähkinät, rusinat, mehu, vesi, myslipatukat jne.

Reppukin kannattaa pakata jo edellisenä päivänä, mutta jos aamulla on aikaa, niin ehdit hyvin pakata sen myös kisapäivänä. Huolehdi reppuun mukaan ainakin kisa-asu, tarvittavat kengät (=verryttelyyn lenkkarit, piikkarit, tarvittaessa vaihtokengät jos esim. säätiedotus lupaa paljon sadetta), verryttelyyn sopivat vaatteet, tarvittaessa vaihtovaatteita ja sukkia, eväät, vesipullo, pitkähiuksisille hiuspompulat jotta saat hiukset kisasuorituksen ajaksi kiinni, kesällä aurinkorasva.

Saapuminen kisapaikalle

Kisapaikalle kannattaa saapua hyvissä ajoin. Isoissa kilpailuissa kannattaa varmistaa jo etukäteen kilpailuohjeista, monelta pitää ilmoittautua! Pienemmissä kisoissa usein riittää että kisapaikalla on noin 60min ennen omaa lajia. Seuran omiin kisoihin (viikko-, kuukausi- ja maastokisat riittää saapuminen silloin kun on ilmoitettu että ilmoittautumisia aletaan ottaa vastaan).

Ihan ensimmäiseksi kisapaikalla kannattaa suunnata kilpailukansliaan/toimistoon. Siellä ilmoitat että olet paikalla, voit tarkistaa aikataulut jos on tullut viime hetken muutoksia, saat kisanumeron mikäli ne ovat on käytössä ja voit tarkistaa muutkin kisaohjeet. Viesteissä joukkueen johtaja/huoltaja yleensä ilmoittaa viestijoukkueiden kokoonpanot kisakansliaan. Kannattaa myös kuunnella kenttäkuulutuksia, sillä siellä saatetaan kertoa jos johonkin lajiin tulee vielä kisapäivänä joku muutos tai vaikkapa jos joku laji onkin etusuoran sijasta takasuoralla tms. Eli summa summarum, ole tarkkana! Joskus aikataulut myöhästyvät kisapäivänä, mutta siitä ei kannata huolestua. Kaikki saavat varmasti oman vuoronsa suorittaa oma laji, vaikka aikataulu venyykin. Joskus käy niin, että urheilijalle sattuu samaan aikaan kaksi lajia. Jos huomaat aikataulusta, että näin on omalla kohdallasi, kannattaa asiasta käydä ilmoittamassa kisakansliassa ja sovi asiasta lajisuorituspaikan kanssa. Pääsääntö on, että juoksulajit menevät aikataulullisesti edelle, eli esimerkiksi jos sinulla on pituushyppy ja juoksulaji samaan aikaan, huolehdi siitä että olet juoksuviivalla silloin kun lähtö on ja että olet informoinut pituushyppypaikan että olet juoksemassa ja palaat pituushyppypaikalle juoksun jälkeen.

Mitä kannattaa tehdä ennen omaa lajia

Omat kamppeet kannattaa olla jossain hyvässä tallessa. Jos kisataan muualla kuin Lappeenrannassa, voi ja kannattaakin kerääntyä oman seuran urheilijoiden ja huoltajien kanssa samaan paikkaan katsomoon, niin aina on joku paikalla tavaroita katsomassa. LUM:n toimistolta saa hakea mukaan maskotin Arto-nallen, jolle on hienosti puettu LUM:n värejä päälle ja isommissa kisoissa on hienoa virittää katsomoon LUM:n banderolli osoittamaan kaikille, että täällä on Lappeenrannan urheilijoita! Mutta junnu-urheilijoiden ei kannata näistä huolehtia, riittää että keskityt omiin lajeihisi, jos mukaan on otettu rekvisiittaa, niistä huolehtivat varmasti mukana olevat huoltajat.

Alkuverryttelyt eli tuttavallisemmin alkuverkat:

  • alkuverkan tarkoitus on valmistaa sinut tulevaan suoritukseen lämmittämällä lihakset, avaamalla liikeratoja ja   näiden kautta auttaa myös palautumaan ja ehkäisemään vammoja
  • alkuverkat kannattaa tehdä 30-50min ennen oman lajin alkua
  • alkuverkkaan voi kuulua esimerkiksi kevyttä juoksua, lajinomaisia verryttelyliikkeitä kuten polvennostojuoksua, pakarajuoksua, kuopaisukävelyä, saksijuoksua, vuorohyppelyä, juoksupyrähdyksiä, kevyttä venyttelyä
  • kenttälajeissa on hyvä, jos pääsee tekemään oikealle suoristuspaikalle esim korkeushyppyä tai kuulantyöntöä
  • pue verryttelyn jälkeen lämpimästi päälle, ettei hankkimasi lihasten lämpö karkaa
  • muista myös hörpätä vettä

Lajisuoritus

Lajisuorituspaikalle kannattaa mennä viimeistään noin 10-20min ennen. Suorituspaikalla lajisihteeri/toimitsija pitää nimenhuudon, jotta tiedetään että kaikki ovat paikalla. Kannattaa kuunnella, onko oma vuoro erän alku- vai loppupäässä ja pari omaa nimeä ennen olevaa nimeä, niin pystyt kiireettömämmin riisua kisa-asun päältä ylimääräiset vaatteet pois ja tekemään viime hetken lämmittelevät liikkeet. Muista pitää suorituspaikalla lämpöä yllä pukemalla suoritusten välillä lämmintä päälle. Hörppää vettä aika ajoin, varsinkin kesällä! Hyppylajeissa sinulla on hyvin aikaa ottaa askelmerkit (voit ottaa kotoa oman mukaan, mutta esim. pituushypyssä yleensä on järjestäjän taholta merkkejä käytettävissä). Juoksuissa sinulla on aikaa laittaa lähtöteline kuntoon ja ottaa muutaman lähtö ennen lähtöä. Ota huomioon, että isoissa kisoissa esim. juoksulajeissa saattaa olla todella monta erää, ja loppukilpailuun menijät näkyvät tuloslistoilla merkintänä ”Q” tai ”q”.

Loppuverryttelyt eli tuttavallisemmin loppuverkat:

  • oman lajin jälkeen on todella tärkeää tehdä loppuverkat, jotta palautuminen käynnistyy (maitohapot poistuvat   lihaksista ja lihasarkuutta ei tule niin helposti)
  • loppuverryttelyt ovat avainasemassa myös loukkaantumisten ehkäisyssä
  • käy hölkkäämässä kevyttä hölkkää ja venyttele
  • juo ja muista syöminen, esim. banaani tms. lajisuorituksen jälkeen on oikein hyvä

Kilpailujen jälkeen

Tulokset ilmestyvät nähtäville yleensä noin 15-60min lajin jälkeen. Jos huomaat että tuloslistassa on virhe, kannattaa asiasta ilmoittaa kisakansliaan niin tulos voidaan tarkistaa pöytäkirjoista, tai katso tulokset kisapäivän jälkeen internetistä. Palkintojen jaot ovat usein puolisen tuntia lajin päättymisen jälkeen. Yleensä palkitaan kolme parasta, isommissa kisoissa myös pistesijoja palkitaan. Jos sattuu niin, että et pääse palkintojen jakoon jokin meneillään olevan lajin takia, käy hakemassa järjestäjältä palkintosi mahdollisimman pian. Käy kisojen jälkeen tarvittaessa kisapaikalla suihkussa, huolehdi päälle puhdasta ja lämmintä vaatetta. Syö, juo ja nuku hyvin, siinäpä se olikin onnistuneen kisapäivän resepti!

Yleisurheiluterveisin,

Eeva-Liisa Holmström, LUM:n nuorisopäällikkö

p. 0469222808 email. Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

   UK Koskimies